Zoek

maandag 12 februari 2018

First day in the office


Na goed geïnstalleerd te zijn op kot, was het vrijdagochtend tijd voor mijn eerste ontmoeting met Hadi, mijn stagementor. Toen ik op zoek was naar het juiste gebouw, was ik al meteen verdwaald. Wat was met dat een grote studentencampus! Gelukkig is iedereen hier supervriendelijk, want ik stond nog maar enkele minuten rond te kijken en werd al aangesproken door iemand die vroeg of ik op zoek was naar een bepaald gebouw. Na de aanwijzingen van die persoon vond ik vlotjes Hadi's bureau. Daar stond hij mij op te wachten en we hadden een aangenaam gesprek over zijn verwachtingen van mij en wat ik verwachtte van mijn stageperiode hier. We bespraken ook de mogelijkheden voor mijn bachelorproef. De meest waarschijnlijke optie zal gaan over een nieuw project dat ze hier aan UCLAN opstarten. Kort uitgelegd (in moeilijke termen): het gaat over een project waarbij een hele reeks DNA-stalen die gesequeneerd worden na PCR om vervolgens de data te analyseren om te controleren of alle allelen in range zijn. Ik zou dan een deel van deze stalen mogen verwerken. Mijn stagementor was er zelf nog niet helemaal aan uit wat ik precies moest doen, maar hij zag het duidelijk allemaal wel zitten.

’s Middags heb ik dan nog afgesproken met mijn tante om samen te eten en afscheid te nemen. Zij vertrok huiswaarts en ik stond er alleen voor. Wat dan volgde was een enorm eenzaam weekend met veel verveling. Om de tijd te doden ging ik gaan wandelen, deed ik wat boodschappen etc. Gelukkig had ik wat afleiding door te skypen naar mijn vriendin en mijn ouders en ook wat bij te praten met Cedric die dezelfde verveling doormaakte als mij, maar dan in Brest (Frankrijk). Ondertussen ontmoette ik ook mijn kotgenoten: Lucas en Chris, twee vrienden uit Litouwen die hier samen muziek studeren en Gabriela, ook afkomstig uit Litouwen. Zij zoekt hier momenteel werk. Er blijkt ook nog ene Chloe op kot te wonen, maar zij is al een paar maanden vermist. Dit wordt gespeculeerd onder de kotgenoten: niemand heeft haar nog gezien of gehoord. Zondagochtend werd ik verrast door een mail van mijn stagementor met daarin de gegevens om mijn studentenkaart af te halen. Ja je leest het goed, zondagochtend, want dat kan hier op een zondag, want alles is hier 7/7 open. Na een kort bezoek aan de bib had ik mijn studentenkaart in handen en kon ik dus ook gebruik maken van de studentenfaciliteiten aan UCLAN. Nog even hieraan toevoegen dat de supermarkten tijdens de week en zaterdag open zijn tot 22u 's avonds en op zondag 'maar' tot 18u. 

Na het nogal saai weekend was het dan eindelijk zo ver, mijn eerste stagedag! Ik ontmoette Tundey, een doctoraatsstudent die ik zal helpen met zijn onderzoek. Hij zal mij ook wegwijs maken in het labo en de basistechnieken van NGS aanleren. Na een uitgebreide rondleiding in het labo en de gebouwen kreeg ik mijn eigen bureau toegewezen tussen de andere doctoraatsstudenten. Toen was het tijd voor een vergadering. Hadi, Tundey en ik zaten samen om te bespreken wat ik de eerste week kon doen. Ik mag namelijk nog niet alleen in het labo werken. Daarvoor moet ik eerst een veiligheidscursus volgen, dit zal volgende week maandag doorgaan. Tot die tijd zal ik onder begeleiding van Tundey het proces van sequencing aanleren van begin tot eind. Ondertussen zal ik ook heel wat kunnen lezen en informatie opzoeken over de technieken die ik zal gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten