Zoek

maandag 19 februari 2018

Me and my data

Ziezo, de eerste week van mijn stage zit er op. Jammergenoeg heb ik nog niet veel in het labo mogen staan, want eerst moet de theorie doorgenomen worden en alles moet worden voorbereid vooraleer het labowerk kan beginnen. Mijn eerste grote 'job' was het selecteren van de stalen voor ons experiment. Ik kreeg een erg grote dataset van Hadi en moest hieruit de geschikte stalen filteren. Dit was een enorm werk. Het leek bijna op een puzzel, maar dan gemaakt van stalen. De eerste stalenset selecteren duurde ongeveer twee dagen. Ja, je leest he goed, de eerste keer, want ik moest dit een tweede keer doen om ervoor te zorgen dat we ook reservestalen hadden voor moesten er stalen uit de eerste set onbruikbaar worden. De tweede keer ging het wel al vlotter, omdat ik wel al begon te begrijpen hoe de dataset in elkaar zat. Wat het labowerk zelf betrof, kreeg ik mijn plaatsje in het labo. Ik leerde hoe ik mijn werkoppervlak netjes moest houden om steriel te kunnen werken. Tundey toonde mij ook de basisprocedure van wat ik veel zal moeten uitvoeren tijdens mijn project. (Voor de laboranten onder ons: Een multiplex-PCR op verschillende stalen, vervolgens een elektroforese en dan het juiste bandje eruit snijden. Het DNA wordt hierop opgezuiverd en dan wordt dit DNA gesequenced.) De laatste stappen zal ik pas volgende week leren aangezien het toestel dat ik hiervoor nodig had in onderhoud was deze week. Vrijdag heb ik ook een les meegevolgd die Hadi gaf aan de masterstudenten in forensische genetica. Het was een leuke ervaring om hier een les te kunnen meevolgen. Ik kijk er dan ook naar uit om te kunnen beginnen in het labo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten