Zoek

zaterdag 24 maart 2018

The project continues

Het is hier een paar weken rustig geweest. Er is niet veel speciaals gebeurd en het begint ook druk te worden in het labo. Tijd voor een kleine update over mijn project dus. Ik kan nu volop beginnen werken aan het sequencen van mijn stalenset. Ik voer eerst een PCR uit op deze stalen om ze dan vervolgens op een gel te laten lopen en de bandjes die ik nodig heb uit te snijden. Het DNA wordt uit deze gelstukjes opgezuiverd en de concentratie wordt bepaald. Als de concentratie gekend is, wordt een sequencingreactie uitgevoerd. Dit is eigenlijk ook een PCR, maar met maar één primer. Doordat er al veel DNA aanwezig was, wordt er enkel 1 streng geamplificeerd. Als deze dan gesequenced wordt op ABI3500, dan is het belangrijk dat ofwel enkel de forward-strand DNA of enkel de reverse strand van het DNA aanwezig is. Als dit niet het geval is zouden de resultaten niet zuiver zijn. Nadat de stalen gesequenced zijn, worden deze geanalyseerd in de Genemapper software. Dit is voor mij wel wat wennen, omdat ik eerst met de software moet leren werken, maar dat maakt het des te interessanter! Nu mijn project volop aan de gang is, kan ik mijn tijd in het labo goed gebruiken. Volgende week krijg ik ook bezoek van twee studenten van Howest die op werkveldverkenning komen en een paar dagen zullen meevolgen met mij op stage.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten